Hur du gör en prishöjning utan att förlora kunder
Att få maximalt betalt för dina produkter och tjänster underlättar att skapa tillväxt och lönsamhet. För att kunna få maximalt
Att få maximalt betalt för dina produkter och tjänster underlättar att skapa tillväxt och lönsamhet. För att kunna få maximalt
Lägsta pris är något många eftersöker. Många företag, framför allt konsumentföretag, har börjat ge lägsta pris-garantier. Att ge lägsta pris
När det kommer till pris är det naturligt att köparen vill ha ett så lågt pris som möjligt och säljaren
Diskussioner om prissättning är ofta pågående i många bolag och ännu mer inom försäljningsavdelningar. Frågan om pris och då framför
”Om man sänker priset ökar man försäljningen, så brukar vi resonera”. ”Samma hos oss, framför allt säljarna driver att lägre
Vill du ta bättre betalt än dina konkurrenter? I princip alla vinner på att sälja på värde och nytta istället
När det är dags att skriva offerten är det nära att stänga affären. Det är alltså nästan alltid värt att
Prisstrategi är en del av företagets övergripande marknadsföringsplan och innefattar metoderna och tillvägagångssätten som används för att fastställa priser på produkter och tjänster. Strategin påverkas av flera faktorer, inklusive produktionskostnader, konkurrens, marknadsförhållanden och kundens uppfattade värde av produkten. Vanliga prisstrategier inkluderar skimming (höga priser vid lansering som gradvis sänks), penetration (låga priser för att snabbt vinna marknadsandelar) och värdebaserad prissättning (priser baserade på kundens uppfattade värde). Valet av prisstrategi är avgörande för företagets lönsamhet och marknadsposition.
Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.
Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i hela Norden att skapa ökad försäljning och mer förutsägbar tillväxt. Vi erbjuder tjänster som föreläsningar, rådgivning och utbildningar.