Kineserna har samma tecken för ”kris” och ”möjlighet”, det har du säkert hört tidigare. Oavsett om är sant eller inte är det intressant som tanke. Vi drabbas av kriser från tid till annan, ibland är krisen global och drabbar alla företag, ibland lokal eller ibland bara på det enskilda företaget. Ser du krisen som en möjlighet underlättar det för att fortsätta röra sig framåt och uppåt – en bra ambition att ha i en kris.

En kris kan dyka upp i många former så man behöver anpassa sig utifrån den för stunden aktuella krisen. Om man har varit med om några lågkonjunkturer, några kriser i branscher och ett företag där det blev kraftiga problem är det lätt att se liknande saker. Det finns vissa saker som tenderar att fungera oavsett kris och därför kan användas för att ställa om och lyckas växa under krisen.

Rulla inte på som vanligt

I början av en kris kan det finnas behov av att bromsa hårt. Se till att justera i personalstyrkan, hålla i kostnaderna och så vidare. Så snart det börjar lätta är det dags att gasa igen, gasa ordentligt. Beroende på ekonomisk situation kan omfattningen justeras. Lärdomen från tidigare kriser är att inte bara rulla på. Spara och vänta lite eller om möjligheten finns, gasa direkt.

Justera ditt erbjudande

Exakt hur du skall förändra ditt erbjudande för att fortsätta växa i en kris beror helt på krisen och vad som händer. Att du skall gå ur krisen med exakt samma erbjudande som du gick in i krisen är dock mycket osannolikt. Det kan handla om att justera leveransform, under COVID-19 blev fysiska möten i princip förbjudna över stora delar av världen. Många branscher har nu fått ställa om till en större digital leverans.

Under kriser tenderar vi att söka oss till det trygga. Då kan det många gånger vara klokt att fokusera på trygga, väl fungerande och etablerade produkter framför en innovativ nyhet.

Här behöver du känna av den för stunden aktuella krisen och anpassa utifrån den, men att justera ditt erbjudande kommer hjälpa dig att växa under krisen och efter.

Uppdatera dina budskap och även dina kanaler

Justerar du ditt erbjudande behöver du uppdatera dina budskap. Berätta för potentiella och befintliga kunder om hur ni kan hjälpa dem och vad som gör er unika.

I samband med det är det även klokt att tänka över val av kanaler och justera eller addera. Exempelvis COVID-19 innebar i princip förbud eller i alla fall kraftig begränsning av vissa kanaler, under andra kriser har vissa kanaler minskat i betydelse och andra ökat.

Säkerställ att dina budskap är uppdaterade och att de når ut till kunder under och efter krisen.

Förenkla

Om vi generaliserar något undviker de flesta av oss risker i kriser. Vi söker trygghet. Om det är krångligt att handla av dig ökar otryggheten.

Exempelvis ett långt och krångligt avtal gör köparen orolig att de missar något, det har man inte råd att göra i en kris. Om det på samma sätt är väldigt många val involverade behöver jag ta fler beslut och osäkerheten ökar.
Under en kris, lägg tid på att förenkla. Sätt på kundens glasögon och se hur de upplever saker. Vad kan ni ta bort, förenkla eller förtydliga?

Detta arbete hjälper er inte bara genom krisen utan långt efter. Det är mycket lättare att växa om det är enkelt att ha att göra med er.

Effektivisera

Effektivisering är något som borde pågå löpande i allt arbete. När det är mycket att göra och går bra, drar dock många ned på effektiviseringsarbetet till förmån för den löpande verksamheten. I dessa fall finns oftast en ”effektiviseringsskuld” att beta av. Det vill säga differensen mot vad liknande företag har uppnått för grad av effektivisering. Ligger ni för mycket efter slår det direkt på lönsamheten.

Se därför till att effektivisera både för att komma ikapp om nödvändigt och för att komma före. Det är ofta mycket enklare att driva förändring och effektivisering under en kris då betydligt fler förstår varför man behöver göra det än när allt går bra.

Håll koll på pengarna och följ dem

I en kris sker det nästan alltid bestående förändringar, en global kris eller en kris i en viss bransch kan stöpa om spelplanen för alltid. Saker sker som man aldrig trott skall ske och framför allt tenderar saker som redan börjat ändras att förflyttas snabbt. Då gäller det att hänga med och justera. Det enklaste sättet är att ha stenkoll på var pengarna tar vägen och följa dem.

Det handlar helt enkelt om att förstå vad kunderna är villiga att betala för och vad de inte längre är intresserad av att betala för. Ett exempel är den relativt långdragna krisen för detaljhandeln där vi kunder är mindre och mindre intresserade av att betala för att gå till en fysisk butik utan föredrar att e-handla. Inte bara på grund av pris som många verkar tro utan även till exempel ett betydligt större utbud eller bekvämligheten att kunna handla utan att lämna hemmet.

Använd ovan avhandlade områden som en grund för att ta er ur krisen och fortsätta växa. Troligen behöver de anpassas och justeras utifrån den för er aktuella krisen. Var dock inte för snabb med att avfärda ett område utan fundera ordentligt igenom om det är tillämpbart även för er.

Slutligen, en kris tar för eller senare slut, så fastna inte utan fortsätt röra dig framåt och uppåt!