Butikssäljare är något nästan alla av oss möter varje vecka. Även om e-handeln växer är den fysiska butiken fortfarande viktig på många sätt. Där spelar butikssäljaren en avgörande roll för vår upplevelse. Säljare i butik har ofta många uppgifter, men här kommer vi att fokusera på den säljande delen.
Nyligen hade jag nöjet att möta ’den perfekta butikssäljaren.’ En säljare som inte bara hjälpte mig, utan också skapade en upplevelse som gjorde att jag gärna kommer tillbaka för att handla igen. Låt mig berätta vad epitetet ’den perfekta butikssäljaren’ kräver.
Mötet med den ’perfekta butikssäljaren’
Historien började med att vår ugn hade gått sönder i helgen eller för att vara exakt, varmluften hade slutat fungera. Besöket i butiken var alltså mer av den påtvingade karaktären vilket gör butikssäljarens betyg ännu mer imponerande.
Jag gick till butiken, jag går mot disken som är centralt belägen i lokalen. Jag har endast tagit ett par steg in i lokalen när butikssäljaren tar ögonkontakt. Samtidigt kommer ett ”Välkommen, jag hjälper dig gärna om en liten stund.”
Butikssäljaren var redan upptagen med att hjälpa ett par vid disken.
Jag ställer mig en bit ifrån och väntar. När paret är klara och på väg att gå ut vänder han sig direkt till mig. ”Hur kan jag hjälpa dig?” Jag förklarar problemet med ugnen. Han lyssnar och ställer frågor. Sedan säger han att det kan fungera med en reparation för en tusenlapp eller så är det dags att köpa en ny. Det är precis på gränsen. Efter 10 år är det oftast så att det kommer fel på fel. Sen kan den ändå mycket väl klara sig fem år till. Tyvärr inte ett enkelt val.
Han ger mig uppgifter för att kontakta en reparatör, för mer info och för att eventuellt boka tid.
”När du ändå är inne i butiken vill du att jag visar vad som finns. Även om inte ugnar är som mobiltelefoner har det hänt en hel del på 10 år sedan du köpte ugn senast.” Jag säger ja och följer med bort till delen med ugnar. Du kan läsa mer i ”Personlig service: En nyckelfaktor för att vinna kunden”.
På vägen ditt kommer ett gäng frågor naturligt inbakade i konversationen. ”Hur många är ni som använder ugnen?” Vad gör ni med ugnen? Är det du eller sambon som är matlagningsintresserad eller kanske båda två?”
Dags att få se på ungnarna
Framme vid ugnarna får jag en snabb men bra presentation om tekniska skillnader och hur dessa påverkar matlagningen. ”Jag kan säga att vi inte använder mikron i lunchrummet längre utan den här ugnen med ångfunktion. Grymt när man har med sig exempelvis pastan från gårdagens middag. Den blir lätt ganska tråkig i mikron men smakar nylagad i ångugnen.”
Han svarar enkelt och tydligt på alla mina frågor och gör under samtalet flera försök att avsluta om jag vill ta beslut.
Avslutningsvis frågar han igen om jag vill ta ett beslut nu eller vill kolla med sambon, som han tidigare fått veta är mycket mer intresserad av mat än jag.
När jag lämnar butiken får jag med mig ett kort med reparatörens uppgifter och artikelnummer på de två ugnarna som var intressanta. Båda två basmodeller och toppugnen med ångfunktionen.
Beskrivning av en ’perfekt butikssäljare’
- Välkomnar och uppmärksammar mig när jag kommer in i butiken.
- Uppfattas som kunnig och äkta.
- Ber om min tid för att få sälja.
- Gör en bra behovsanalys.
- Bra presentationsteknik. Med fakta, kopplar till mina behov och ger egna personliga exempel.
- Går på avslut flera gånger under samtalet.
- Lämnar mig med positiv känsla och något för att underlätta återbesök.