Framgångsrik klassisk mötesbokning

Klassisk mötesbokning via telefon anser många vara på utdöende. Att social försäljning och olika former av automatiserad marknadsföring kommer att ta över helt när det gäller att skapa möten med potentiella kunder.

Vissa branscher och produkter kommer att helt flytta över till andra kanaler, framförallt där prispress och/eller volymkrav gör det olönsamt att ringa för att skapa möte. För nystartade företag inom nya branscher eller företag som skall nå väldigt specifika personer kan klassisk mötesbokning via telefon vara det enda kostnadseffektiva.

För de flesta företag kommer mötesbokning via telefon vara en del av den mixen man använder för att skapa möten.

För att vara framgångsrik med traditionell mötesbokning via telefon gäller följande fem steg.

Vikten av att kallringa

Det räcker inte att arbeta via sitt kontaktnät, de man når via social försäljning. Många gånger behöver man nå en viss person på ett visst företag. Då är telefonen ett överlägset sätt. Du måste därför sluta leta ursäkter och bara göra. Att kallringa är ibland det bästa sättet för att få kontakt. Gör inte du det kommer någon annan att ringa.

Förberedelser

A och O i nästan all försäljning, eller till och med allt inom affärslivet, är förberedelser. Här gäller det att definiera din målgrupp, förstå målgruppens problem och så vidare.

Samtalsmanus

Oavsett vad du tycker, du behöver ett samtalsmanus. Den exakta utformningen kan variera från ett antal punkter och nyckelfraser till ett talmanus ord-för-ord. Ett manus gör dig oändligt mycket mer framgångsrik. Vill du ha mer tips om hur du skapa ett bra manus rekommenderas ”Hur du blir proffs på mötesbokning – Samtalsmanus”.

Genomförande

Se till att planera genomförandet väl. Boka av tid för att sitta och ringa, ha en lista med vilka du skall ringa. Se helt enkelt till att göra det ordentligt och inte bara ringa ett samtal här och där.

Uppföljning

Som alltid blir du bättre om du utvärderar och följer upp det du gjort, samma sak gäller med mötesbokningen. Dessutom är mötet bara ett steg i processen, nu är det dags för kundbesöket.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.