Effektivare tack vare ny teknik är en fras som återkommer rätt ofta i årsredovisningar, på näringslivssidor och hos politiker. Teknikutvecklingen går i rasande fart och vi borde bli effektivare genom att använda den nya teknikern.

Låt oss ta telefonerna som exempel. För bara fem år sedan skrev jag en liknande artikel och kallade dem då smarttelefon och telefon. Idag skriver jag telefon och det är helt vedertaget är det är en Iphone, Android eller liknande.

För fem år sedan ställde jag också frågan om alla klarade av att använda sin telefon effektivt. Då var slutsatsen att alltför många fortfarande inte använde sin telefon ens i närheten av vad som går. Frågan är om det egentligen har skett så stor förändring sedan dess?

Idag har alla som arbetar med försäljning en telefon som egentligen inte längre är en telefon. Visst, det går fortfarande att ringa och smsa vilket vi gör mindre och mindre. Vi använder mer och mer data och appar av olika slag.

Alltför många jag kommer i kontakt med använder sina telefoner ytterst begränsat när det kommer till att effektivisera försäljningsarbetet.

Låt oss titta på några saker som du bör göra med din telefon för att effektivisera ditt försäljningsarbete.

Grundläggande områden för att effektivisera

Lär dig använda e-post och kalender via telefonen på allvar. Då menar jag inte att bara kunna läsa e-post och kolla om du är ledig. Jag tänker på att kunna besvara alla typer av e-post, bifoga dokument, boka in möten, bifoga agendor och så vidare. Helt enkelt att kunna använda telefonen på samma sätt som din dator.

Lär dig att redigera dokument, exempelvis offerter eller presentationer, direkt i telefonen. Här kan du bli mycket snabbare i din återkoppling till kund, göra en mindre justering av presentationen innan säljmötet och så vidare.

Lär dig använda GPS fullt ut och reseplanera. Genom att verkligen utnyttja funktionerna i GPS- och reseplaneringsappar kan du spara tid och bli mer effektiv.

Lär dig använda apparna för alla sociala medier. Nu handlar det inte om att lägga upp bilder på din lunch utan om att jobba med ditt nätverk, hålla dig uppdaterad om din bransch och så vidare. Helt enkelt det fundamentala inom Social Selling.

Håll dig uppdaterad och få ny kunskap. Läs artiklar, lyssna på poddar, kolla YouTube och så vidare. Det har aldrig varit så lätt att skaffa sig ny kunskap. Sitter du och väntar i bilkö eller på att checka in på flyget, utnyttja tiden och få inspiration och ny kunskap.

Mer avancerad användning som kräver rätt system och appar

Lär dig använda ditt CRM-system via appen i telefonen. Både för att följa upp kontakter när du får en stund över och direkt kunna registrera ett genomfört möte.

Tidrapportera och göra reseräkningar på väg hem från din resa, så sparar du tid och ekonomistyrningen blir snabbare och mer korrekt. Det kräver förstås att ditt företag har ett modernt ekonomisystem med dessa funktioner.

Lär dig föra anteckningar via telefonen eller plattan. Här kan du med fördel använda program som till exempel Evernote för att organisera dina anteckningar.

Använd rösten. Röstsökningar ökar kraftigt enligt Google. Rösten går dock att använda redan idag till att styra Siri eller Google-assistenten. Med rätt program fungerar det också utmärkt att läsa protokoll, eller dokument av olika slag. Man behöver oftast gå igenom och korrigera en del saker, men totalt sparar man mycket tid.

Använd som stöd vid kundbesök. Om du skall visa och demonstrera saker kan en telefon eller platta många gånger vara mer effektivt och enkelt att använda än en dator. Speciellt för dig som arbetar på fältet.

Och allt du kan göra imorgon! Det släpps nya funktioner och appar dagligen. Troligen kan du göra ytterligare något som effektiviserar din vardag redan imorgon. Du måste med andra ord hålla dig uppdaterad.

Att bli effektiv med din telefon handlar inte särskilt mycket om vilket märke och modell du har. Det handlar inte heller om exakt vilken app eller vilket program du använder. Det handlar framförallt om att du lär dig hantera dem. Om du har den senaste telefonen av det populäraste märket och de allra senaste apparna, men inte kan använda allt effektivt så kan du lika gärna ha en icke-smart telefon (de finns fortfarande att köpa ett tag till i alla fall).

Om du å andra sidan lär dig använda telefonen rätt så kan du spara mycket tid och bli snabbare i kommunikationen med dina kunder.

Använder du din telefon fullt ut? Blir du effektivare av ny teknik?