Webinar för att driva försäljning och tillväxt

Webinar har på kort tid blivit en mycket effektiv metod för att möta kunden. Metoden fungerar både för ren nyförsäljning och för att utveckla och behålla befintliga kunder. Webinar används idag framgångsrikt av företag i olika storlekar och olika branscher.

I den här artikeln får du mer kunskap om följande:

  • Vad är ett webinar
  • Olika typer av webinar
  • Hur du får fler och nöjdare kunder med webinar
  • Tips på verktyg till ditt webinar

Vad är ett webinar

Enkelt förklarat är webinar ett videokonferens- och videomarknadsverktyg som är utformat för att leverera innehåll via webben från en till många.
Du kan hålla ett webinar och ha allt från en deltagare till flera 1000-tals. Termen i sig betyder ”seminariet körs på webben”. Webinarier innehåller ofta olika former av multimedia och interaktiva funktioner. Exempel är ljud, video, presentationer, chatt, omröstningar. På svenska använder man ibland ordet webinarium.

Olika typer av webinar

Det finns flera olika former av webinarier. Vi tittar lite närmare på de tre vanligaste varianterna.

Live/Direktsänt

Det fungerar precis som med direktsänd TV. Du sitter framför kameran och mikrofonen och pratar samtidigt som dina deltagare ser och hör dig på sin dator eller mobil. Deltagarna kan här vara engagerade via chatt och du kan till och med låta dem vara med live. Här sker webinariet en viss tid och en viss dag.

Automatiskt

Här har du spelat in ett webinar som man sedan kan titta på när man vill. Du kan med andra ord möta dina kunder 24/7. Deltagaren kan här endast titta och inte vara med via chatt. Här kan deltagarna ofta anmäla sig och direkt titta på webinariet när som helst på dygnet.

Semiautomatisk

Här använder man sig av en inspelning från ett genomfört webinar, men har en bemannad chatt eller liknande. Det skapar högre engagemang och är samtidigt effektivt då flera olika personer kan turas om att bemanna chatten. Denna typ av webinar behöver deltagarna boka in sig på i förväg precis som live-webinariet.

Hur du får fler och nöjdare kunder med webinar

Webinar är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå många kunder oberoende av plats. För att ha ett framgångsrikt webinar behöver du bestämma syftet med ditt webinarium. Låt oss titta på några vanliga syften med att genomföra ett webinar.

Leadsgenerering

Att bjuda in potentiella kunder och bjuda på kunskap inom ett aktuellt ämne är ett utmärkt sätt att få in potentiella leads. Arbetar du idag med till exempel frukostseminarier är det bara att göra samma sak fast online. Dy kan läsa mer om leadsgenerering ”Generera leads för B2B via digitala kanaler”.

Försäljning

Många produkter och tjänster går utmärkt att sälja direkt via ett webinarium. På Försäljningschefen använder vi webinar för att sälja in våra öppna utbildningar, bland annat vår Försäljningschefsutbildning. Precis som på webinariet för leadsgenerering bjuder vi på kunskap största delen av webinariet men avslutar med att presentera utbildningen.

Kundvård

Webinar med endast befintliga kunder närvarande är ett effektivt sätt att kommunicera exempelvis en lansering, nya funktioner i ett system, resultatet av en rapport och så vidare.

Och en massa annat

Webinar går naturligtvis att använda till ännu fler syften. Bara din fantasi sätter begränsningen. Det viktiga är att varje webinar har ett tydligt syfte.

Tips på verktyg till ditt webinar

Tekniken för att köra webinar har på kort tid blivit mycket bättre och finns idag i olika prisklasser. Det går förstås att bygga upp avancerade lösningar men i grunden räcker det med ett webinarprogram, dator/mobil med kamera, mikrofon och en bra internetuppkoppling.

Webinarplattform

Här finns det en uppsjö av verktyg att välja på i olika prisklasser. Livestorm, Everwebinar, GoToWebinar och Demio som vi använder oss av på Försäljningschefen är några av de mer kända.

Dator/mobil

Webinarplattformen körs bäst på en dator men det fungerar även att använda en bättre mobil. Kolla vad just ditt program behöver och vad som fungerar för dig. Din vanliga laptop fungerar i grunden alldeles utmärkt.

Mikrofon

Generellt brukar man säga att man står ut med lite störningar i bilden men att dåligt ljud gör att dina gäster lämnar webinariet. Det är därför klokt att satsa på en bra mikrofon och inte använda datorns inbyggda. Ett bra gaming-headset är ett alternativ eller en fristående mikrofon av bra kvalité. På våra webinarier använder vi oss av en Blue Microphones Yeti.

Kamera

De flesta datorer har så pass bra inbyggda kameror att det räcker för webinariet. Vill du lyfta nivån köper du en bra fristående webkamera.

Slutligen om webinar

Webinar är en enkel och kostnadseffektiv metod som rätt använd är perfekt för att hjälpa dig driva försäljning och tillväxt. Det är relativt lätt att prova i begränsad omfattning och se var och hur webinar passar för dig, din organisation och ditt erbjudande.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar