Känslan som infinner sig när man köpt något och just betalat kallas efterköpskänsla. I de flesta får man en kortare eller längre period av osäkerhet kring om man gjort rätt i sitt köp. Efterköpskänslan blir oftast längre och mer närvarandre när man köpt något större eller dyrare.

Alla som köpt en lägenhet, ett hus eller bil känner igen denna känsla. Man har just spenderat väldigt mycket pengar, kanske gjort den största affären i sitt liv. Då kommer känslan ”var detta rätt?”
Om man hittar en massa småfel och kanske springer på några grannar som verkar direkt otrevliga är risken stor att efterköpskänslan blir dålig och vice versa.

Självfallet gäller samma sak när man tagit beslut om inköp till jobbet. Blir det problem med det man köpt in eller ännu värre, kollegorna eller chefen ifrågasätter inköpet, då blir det garanterat en dålig efterköpskänsla.

Om du lyckas med att ge dina kunder en så positiv efterköpskänsla som möjligt ökar du potentialen för merförsäljning. Dessutom ökar sannolikheten att kunden fortsätter som kund lång tid framöver.

Här kommer några enkla tips på hur du ger dina kunder en bättre efterköpskänsla:

  • Det enklaste och kanske bästa tipsen av dem alla – säg ”Tack!”Har du inte möjlighet att göra det personligen kan du skicka ett kort, brev eller ett e-mail. Eller varför inte lyfta luren och ringa.
  • Håll kunden uppdaterad. En av de vanligaste källorna till irritation och missnöje är brist på information. Ring, maila eller skicka sms löpande med information om vad som händer kring er leverans. Brist på information kan totalt fördärva efterköpskänslan trots att din produkt är perfekt.
  • Gör något extra och oväntat. Det kan vara att bjuda på något, skicka med en liten present eller ge ett förmånligt erbjudande. Adderar du något sådant i samband med leveransen stärker du efterköpskänslan. Tricket här är att hitta något som är värdefullt för kunden, men billigt för dig.
  • Fokusera extra mycket på första fakturan. Blir det fel i faktureringen är det oftast första fakturan. Var därför noggrann med att allt blir rätt och lägg gärna in någon form av uppföljning i samband med den faktureringen.
  • Följ alltid upp efter leverans för att fånga upp frågor och eventuella problem. En av de vanligaste saker kunder klagar på är bristande uppföljning.
  • Var snabb. Framför allt i början av relationen är det viktigt att hantera alla frågor och eventuella problem extra fort. Kunden har fortfarande inte fått fullt förtroende för dig och minsta försening eller problem upplevs då mycket större än det verkligen är.
  • Sist och det mest basala, men samtidigt så avgörande: Leverera i tid och håll allt du lovat under införsäljningen.