Hoppa till innehåll
Försäljningschefen Logotype
Försäljningschefen Logotype
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Meny
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Sök
Stäng

Vad utmärker en toppsäljare inom komplex försäljning

  • Patrik Nordkvist Patrik Nordkvist
  • 3 minuters läsning

Försäljning bygger i grunden på en del universella förmågor och kunskaper. Det finns dock stora skillnader mellan transaktionell och komplex försäljning. När man tittar på framgångsrika säljare inom den senare finns det vissa egenskaper som utmärker sig.

Komplex försäljning kräver ett annat tänk och struktur för att lyckas. Det finns en antal faktorer som går att lyfta fram för att lyckas. Om du vill bli en toppsäljare inom komplex försäljning skall du:

Ha ett ben hos kunden och ett i det egna företaget

En toppsäljare inom komplex försäljning förstår att framgången ligger i samarbete och problemlösning. Kunden har inte alltid rätt men det har heller inte det egna företaget. Här är en toppsäljare duktig på att hjälpa affären komma framåt genom att lösa kundens problem och skapa lönsamhet åt det egna företaget.

Vara bekväm med att prata pengar

Pengar är en världslig sak och precis så hanterar en toppsäljare inom komplex försäljning diskussioner om pengar. De vet att pengar är ett mått på värde och inget mer. Det gör att toppsäljare fokuserar på att tillföra värde och ta betalt för det, med framgång för båda parter.

Våga utmana beslutsfattare

En toppsäljare inom komplex försäljning kan sin och kundens affär, de kan sin marknad och de är inte rädda för att driva sin åsikt för att skapa en bra affär. De viker sig inte för beslutsfattare bara för att de är beslutsfattare. De vågar stå på sig och argumentera för sin sak och eftersom de har båda parters bästa för ögonen får de respekt som ger affärer.

Ställa stora och många frågor

För att bli duktig på komplex försäljning måste du förstå kundens behov. För att kunna förstå måste du ställa frågor. Stora frågor. Du behöver förstå hur allting hänger ihop och vad som verkligen är problemen för kunden. Allt detta får du reda på om du frågar mycket och många stora frågor. Detaljfrågorna hinner du alltid med på slutet, men det är svårare att börja ställa stora frågor sist på mötet så börja med dem. Vill du ha fler tips på frågor rekommenderas ”77 säljfrågor som hjälper dig att få affären”.

Vara bekväm med tystnad

En toppsäljare är tyst efter att han/hon sagt något och låter budskapet sjunka in hos kunden. Omvänt är han eller hon tyst efter att kunden sagt något och reflekterar över det som sagt. Tystnaden är en vän och inget besvarande moment.

Alltid vara förberedd

Verkliga toppsäljare inom komplex försäljning förbereder sig lika mycket som de oerfarna säljarna. Många säljare får en övertro på sin förmåga och slutar vid något tillfälle att förbereda sig. De är så bra att de klarar sig hyggligt, men deras chans att bli toppsäljare försvinner i samma stund som de slutar förbereda sig.

Alltid följa upp, allt

Universalregeln inom försäljning. Följ upp och följ upp mer. Du är säljare, du äger processen och du följer upp att ni kommer framåt. Ingen annan!

Jobbar du med komplex försäljning? Arbetar du som toppsäljarna inom komplex försäljning gör?

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Utbildning Key Account Manager Key Account Management Försäljningschefen

Utbildning Key Account Management

Vill du bli mer framgångsrik, självsäker och effektiv i ditt arbete med att utveckla företagets nyckelkunder?

Läs om utbildningen
Utbildning i Social Selling via LinkedIn Försäljningschefen

Utbildning i Social Selling

Vill du ha fler leads att bearbeta? Social Selling – Modern relationsförsäljning är en metod som

Läs om utbildningen
Utbildning i säljeffektivitet och säljplanering Försäljningschefen Säljutbildning

Utbildning i säljeffektivitet och säljplanering

Vill du få bättre resultat i ditt säljarbete utan att arbeta hårdare? Vill du att ditt

Läs om utbildningen

Fler ämnen på bloggen

Tag cloud
Affärsmannaskap Affärsutveckling Attrahera nya kunder Avslutsteknik Behovsanalys Behålla kunder Besöksbokning Budgetprocess Butiksförsäljning Citat om försäljning CRM Efterköpskänsla Eventförsäljning Fakta om försäljning Feedback Frågeteknik Förhandlingsteknik Försäljningsbudget Försäljningschef Försäljningserfarenhet Försäljningsmetodik Försäljningsmodeller Försäljningsprocess Försäljningsrutiner Hisspresentation Icke säljare Idéförsäljning Innesälj Insiktsförsäljning Invändningshantering Key Account Management Konkurrentanalys Korsförsäljning Kundbemötande Kundbesök Kundfokus Kundnytta Kundpresentation Kundservice Kundvärde Leadsgenerering Lön säljare Lösningsförsäljning Mentorskap Merförsäljning Mässförsäljning Målgrupp Mötesbokning Nyförsäljning Nätverksförsäljning Prissättning Produktförsäljning Prospektering Referenscase Relationsförsäljning Social Selling Säljare Säljbrev Säljeffektivitet Säljkommunikation Säljkompetens Säljkultur Säljledare Säljledning Säljmanus Säljmetodik Säljmodeller Säljmål Säljpitch Säljplan Säljpsykologi Säljstyrning Säljstödssystem Säljträning Säljtävling Säljutveckling Sätta mål Telefonförsäljning Testemonials Utveckla kunder

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.

Jag vill bli kontaktad

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.

Försäljningschefen

Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i hela Norden att skapa ökad försäljning och mer förutsägbar tillväxt. Vi erbjuder tjänster som föreläsningar, rådgivning och utbildningar.

Linkedin Twitter Facebook-f Rss Youtube

Tjänster

  • Utbildning
  • Föreläsning
  • Rådgivning
  • Böcker
  • Nätverk

Om

  • Personuppgiftspolicy
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Blogg
  • Kunder

© Copyright 2010-2023 Försäljningschefen Sverige AB