Hoppa till innehåll
Försäljningschefen Logotype
Försäljningschefen Logotype
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Meny
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Sök
Close this search box.

KAM (Key Account Manager) – Titel eller arbetssätt?

  • Patrik Nordkvist Patrik Nordkvist

KAM står för Key Account Manager och är en titel inom försäljning. En Key Account Manager ansvara för att arbeta strategiskt med att utveckla företagets nyckelkunder. Utan att vara alltför vetenskaplig kan man då anta att det inte är den vanligaste titeln i försäljningsorganisationen. 

Trots detta är det den andra mest förekommande titeln av över 40 olika som deltar i Försäljningslönebarometern. Det kan så klart finnas flera orsaker till att det är så. Jag  har dock en teori varför så är fallet.

”Titlar kostar inget”

– Fd chef –

”Titlar kostar inget” var ett vanligt uttryck från en av mina tidigare chefer. Han är troligen inte ensam om att resonera så. Efter en vecka då jag fått besök av många säljare har det slagit mig hur lättvindigt man sätter titlar.

Flera av personerna jag träffat har haft KAM, Key Account Manager, som titel på sina visitkort. Jag har frågat ut dem för att förstå hur de arbetar. Nästan uteslutande har de arbetat med att bearbeta nya kunder. De har möten med kunderna en gång eller max ett par gånger och lämnar sedan över till någon från leveransen. De har inget ansvar för att fortsätta utveckla kundrelationen. Titeln Säljare hade med andra ord varit mer lämplig.

Vad innebär det att vara KAM (Key Account Manager)?

Att vara KAM innebär att man ansvarar för att utveckla kunden långsiktigt, både gällande volym och lönsamhet. Du har som Key Account Manager ett övergripande ansvar för att utveckla ditt företags relation till kunden. Ett mer målande sätt att beskriva en KAM är att det är en person som har en fot hos kunden och en hos det egna företaget. Genom att fokusera på båda parterna skapar en Key Account Manager lönsam och uthållig tillväxt för både kunden och det egna företaget. Läs mer i ”Key Account Management: En komplett guide”.

Exempel på arbetsuppgifter för en KAM (Key Account Manager)

  • Utveckla djupa relationer med ett antal nyckelkunder för att utveckla en långsiktig affär för båda parter
  • Skaffa en grundlig förståelse för nyckelkundernas behov och krav
  • Fungerar som länken för kommunikation mellan nyckelkunder och interna team
  • Lös alla problem och problem som nyckelkunderna står inför och hantera klagomål för att behålla förtroendet

Varför sätter man en titel som inte stämmer med ansvaret

Varför hade då alla säljarna jag träffade titeln Key Account Manager trots att ingen av dem arbetade på något sätt som påminde om en KAM. Troligen har de fått titeln för att det låter bättre och finare att arbeta som Key Account Manager och inte som säljare.

Titlar är gratis. I de fall det bara är en statushöjare är det i princip gratis. Risken är att en del kunder har förväntningar på en KAM och hur en sådan skall arbeta, och då kan bli besvikna.

I vissa fall har man troligen ändrat titel i tron att det skall påverka försäljningen. Man har helt enkelt blandat ihop titeln KAM, Key account Manager, med Key Account Management.

Att byta titel på en säljare till KAM ger ingen försäljningspåverkan alls. Att däremot börja arbeta med Key Account Management kan leda till en enorm utveckling av försäljning och lönsamhet.

Slutligen

Att ha titeln KAM eller Key Acccount Manager utan att arbete med Key Account Management och företagets nyckelkunder tillfredställer i bästa fall behovet av en fin titel. I värsta fall leder det till fel förväntningar både hos kunder och internt.

Det finns många fördelar med att skapa en karriärstrappa internt och gärna koppla relevanta titlar till det. Tänk dock på att också koppla rätt förväntningar och arbetssätt till de olika titlarna .Vill du ha inspiration om titlar och roller inom försäljning kan du läsa mer i ”Titlar på säljare och andra roller inom försäljninng”.

  • Relaterade ämnen: Affärsutvecklare, Försäljningschef, Försäljningsledning, KAM, Key Account Management, Key Account Manager, Projektledning, Strategisk försäljning

Dela gärna artikeln!

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Liknande artiklar

Hur du lyckas på dina möten med toppchefer

Att skapa möten med toppchefer, så kallade CXO, är ofta tidskrävande. När du väl får möten på den nivån gäller

Läs artikeln

Guiden för att nå dina mål och din budget 2023

Att nå sina mål och sin budget är för de flesta förknippat med positiva känslor och belöningar i olika former.

Läs artikeln

Lär dig ta emot feedback – Öka dina resultat

Ta emot feedback – Det finns mängder av material om hur man skall ge feedback även kallat återkoppling.  Det finns

Läs artikeln

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.

Försäljningschefen

Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i hela Norden att skapa ökad försäljning och mer förutsägbar tillväxt. Vi erbjuder tjänster som föreläsningar, rådgivning och utbildningar.

Linkedin Twitter Facebook-f Rss Youtube

Tjänster

  • Utbildning
  • Föreläsning
  • Rådgivning
  • Böcker
  • Nätverk

Om

  • Personuppgiftspolicy
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Blogg
  • Kunder

© Copyright 2010-2023 Försäljningschefen Sverige AB