
Idealkundsprofil (ICP): Fokusera på rätt kunder
En idealkundsprofil eller Ideal Customer Profile (ICP) bidrar till ett ökat fokus i försäljningsarbetet. En idealkundsprofil är ett stöd i
En idealkundsprofil eller Ideal Customer Profile (ICP) bidrar till ett ökat fokus i försäljningsarbetet. En idealkundsprofil är ett stöd i
Att nöjda kunder är att krav för att lyckas med merförsäljning är inget revolutionerande. Är kunden inte nöjd är det
En behovsanalys är kritisk för att lyckas med försäljning och utvecklingsprojekt. Genom att göra en analys av behoven kan du
Svag nykundsförsäljning leder nästan alltid till en krympande omsättning. För att skapa tillväxt behöver du attrahera nya kunder. Beroende på
En pitch innebär att genom en kort presentation sälja in och övertyga mottagaren om värdet av din idé. Du skall
Fler och fler startar eget på hel- eller deltid, en av de vanligaste utmaningarna är att få kunder. Den första
Avslutstekniker skall du använda när du fått en köpsignal. Det finns en stor mängd tekniker att använda. Oavsett vilken du
I många branscher blir säljprocesserna längre, beslutsvägarna fler och konkurrensen tuffare. Det gör att allt fler affärer aldrig blir av.
Prospektera handlar om att hitta de människor och företag som har ett problem som du kan lösa. Dessutom skall de
Att attrahera nya kunder är en process där företag lockar nya kundsegment genom marknadsföringsinsatser och erbjudanden. För att lyckas behöver du förstå målgruppens behov och skapa något som fångar deras uppmärksamhet. Det kan handla om kampanjer, förbättrad service eller nyheter i sortimentet. En tydlig varumärkesidentitet gör det lättare att sticka ut. Kundattraktion är en viktig del av tillväxtresan och kräver både kreativitet och uthållighet. När du skapar värde för kunden kommer också fler att vilja välja just ditt företag.