
Säljpsykologi: Använd psykologi för fler affärer
De bästa säljarna använder sig av säljpsykologi för att lyckas bättre. Vi vill direkt poängtera att det inte handlar om

De bästa säljarna använder sig av säljpsykologi för att lyckas bättre. Vi vill direkt poängtera att det inte handlar om

Kundtypen ”Lägsta pris-kunder” kan fel hanterade göra att ni förlorar värdefull säljtid och förlorar pengar genom krympande marginaler. I värsta

Det finns vissa kunder där relationerna aldrig blir riktigt bra, anledningarna kan vara många. Det är något som blev fel

Det blir högre och högre konkurrens om de riktigt bra säljarna. Det gäller att göra en mängd saker rätt för

Bli en vinnare, oavsett vilken tävling du tävlar i. Oavsett vad du vill vinna finns det ett upplägg som gör

Alla föds med olika förutsättningar. Vi som har turen att ha fötts i ett i-land har enorma fördelar mot de

När du vill övertyga någon behöver du starka argument som visar varför ditt förslag är bra. Till en början kan

De flesta hamnar i situationen att man lovat för mycket, man begår dödssynden, gällande kundrelationen. De enorma riskerna du tar

Många av artiklarna på Försäljningschefen behandlar kända och grundläggande saker inom försäljning. Oftast kommer dessa artiklar med på listan över
Försäljningspsykologi handlar om hur psykologiska faktorer påverkar köpbeteenden och säljdialoger. Genom att förstå hur människor tänker kan säljare anpassa sin kommunikation och öka chanserna till affär.
Inom försäljningspsykologi studerar man både emotionella och rationella beslut. Det gäller att bygga relationer, skapa trygghet och använda språk som kunden känner igen sig i. En medveten kommunikation gör mötet mer relevant och engagerande.
Säljare använder ofta tekniker som spegling, frågeteknik, och anpassning till personlighetstyper för att öka förståelsen. Dessutom bidrar övertalningsprinciper, som social bevisning och knapphet, till att motivera köpbeslut.
Med kunskap i försäljningspsykologi blir det lättare att förstå kundens drivkrafter, bemöta invändningar och bygga långsiktiga affärsrelationer.