Artiklar om Försäljningschef

  • implementera nya rutiner

    Implementera nya rutiner

    Att implementera nya rutiner är alltid krävande. Samtidigt för att skapa en effektiv säljorganisation krävs väl fungerande rutiner. Rutinerna behöver då och då ändras och uppdateras för att fylla sitt syfte. Att Implementera en rutin är dock tidskrävande och fel utfört riskerar det att ta mycket värdefulla resurser i anspråk. Tappar man fart och tid […]

  • Feedback

    Mer feedback – Mer försäljning

    En viktig uppgift för dig som försäljningschef är att hela tiden arbeta med konstruktiv feedback till din säljkår. Personlig återkoppling får både individen, gruppen och resultatet att växa. Alla behöver feedback, men jag dryftar mig till att säga att säljare behöver extra mycket feedback. De flesta säljare har ett större behov av att få stå […]

  • Graf mot målet

    Skall en försäljningschef ha egen säljbudget?

    En återkommande fråga med två tydliga läger är huruvida försäljningschefen ska ha egen säljbudget. Ja, självklart. En försäljningschef skall gå i fronten för försäljningen och visa hur man gör. Gärna vara den bästa eller en av de bättre säljarna själv.  Nej, självklart inte. En bra försäljningschef bör inte vara den bästa säljaren utan vara duktiga […]

  • Säljaktivitet

    Insats och kompetens

    A lot of people quit looking for work as soon as they find a job. Zig Ziglar En gammal och välkänd modell är RIK. Resultat kommer av Insats och Kompetens. När du är ny på något saknas kompetens och du får jobba hårdare för att uppnå resultat. I takt med ökad kompetens och bibehållen insats […]

  • Förändra beteende

    Hur förändrar vi beteende?

    Är du försäljningschef har du garanterat en lång lista med åtgärder du vill genomföra. Det är nya rutiner och beteenden som skall implementeras. På pappret är det oftast ganska enkelt. Jag tror de flesta av oss gått i fällan att tro att det skall gå enkelt att implementera ett nytt beteende. En del psykologiska studier och […]

  • Årets säljare 23

    Årets säljare belönas med volontärresa

    En vanligt förekommande klyscha är att det enda som driver säljare är pengar, status och prylar. I en artikel i SvD från den gångna veckan kan man läsa om Anders Derving som motbevisar den tesen. Anders har blivit utsedd till Årets säljare på Mediaplanets Malmökontor. Grattis Anders! Hans belöning, en volontärresa till Zambia. Anders och […]

  • CRM

    Merförsäljning – Mer försäljning del 4

    Förutom kunskap om hur du skall skapa merförsäljning krävs uppföljning och styrning för att verkligen få fart på merförsäljningen. Har arbetar du som försäljningschef med att styra dina säljare mot mer merförsäljning? Jag rekommenderar varmt någon form av incitament för de säljare som lyckas bäst med merförsäljningen. Allt från bonus i rena pengar till tävlingar […]